Hvordan bør lærerrollen være i en sokratisk sirkel?
dc.contributor.author | Paulsen, Jens Erik | |
dc.contributor.author | Simensen, Trond Kyrre | |
dc.date.accessioned | 2017-11-14T08:02:17Z | |
dc.date.available | 2017-11-14T08:02:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2535-4108 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2466037 | |
dc.description.abstract | En «sokratisk sirkel» er en studentaktiv læringsform der klassen styrer både diskusjonen og kommentarene. Studentene «overtar» dermed en stor del av lærerrollen. Hvordan bør læreren da forholde seg i klassesituasjonen? I ytterpunktene kan man tenke seg at læreren enten forlater klasserommet eller deltar aktivt i diskusjonen og kommentarene. Hva fremmer læring best og hvorfor? Etter sju gjennomføringer med denne læringsformen ved Politihøgskolen har vi kommet frem til at lærerne – i tillegg til å tilrettelegge for diskusjonen og forebygge at diskusjonen sporer av underveis – med fordel kan danne et reflekterende team som kommenterer diskusjonen i etterkant. Det er da viktig at dette tiltaket oppleves som en adskilt del fra studentaktiviteten. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.subject | digitale verktøy | nb_NO |
dc.subject | læreprosesser | nb_NO |
dc.subject | lærerrollen | nb_NO |
dc.subject | studentaktiv læringsform | nb_NO |
dc.title | Hvordan bør lærerrollen være i en sokratisk sirkel? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 31-35 | nb_NO |
dc.source.volume | 1 | nb_NO |
dc.source.journal | Læring om læring | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Artikler [44]