Profesjonsstudentblikk: Om hvordan politistudentene ser på utdanningen
dc.contributor.author | Winnæss, Pål | |
dc.date.accessioned | 2017-10-03T12:21:56Z | |
dc.date.available | 2017-10-03T12:21:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2535-2512 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2458082 | |
dc.description.abstract | Artikkelen handler om hvordan politistudenter vurderer politiutdanningen, og spesielt hvordan de relaterer ulike fag til politiarbeid i praksis. På bakgrunn av intervjuer med førsteårsstudenter, undersøker jeg hvordan studentenes oppfatninger om fare og risiko og iver etter å erverve en profesjonell identitet bidrar til å svekke interessen for akademisk kunnskap, som de oppfatter å ha begrenset relevans for praktisk politiarbeid. Jeg undersøker om sammenhengen mellom sosial posisjon, forhold til lærere og medstudenter og oppfatninger om politiarbeid, leder dem til å omfavne de mer praktiske fagene på bekostning av spesielt de samfunnsvitenskapelige fagene. Avslutningsvis diskuterer jeg relevansbegrepet de opererer med. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.subject | politi | nb_NO |
dc.subject | politistudenter | nb_NO |
dc.subject | politistudier | nb_NO |
dc.subject | profesjonsutdanning | nb_NO |
dc.title | Profesjonsstudentblikk: Om hvordan politistudentene ser på utdanningen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 284-300 | nb_NO |
dc.source.volume | 1 | nb_NO |
dc.source.journal | Norsk sosiologisk tidsskrift | nb_NO |
dc.source.issue | 4 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.2535-2512-2017-04-02 |