Emosjonenes rolle i profesjonelt lærerarbeid: En av veiene til bevisstgjøring i lærerutdanningen
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/174680Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I alle yrker som har med mennesker å gjøre spiller emosjoner en viktig rolle. Til tross for at den emosjonelle siden av ulike yrker kan ha hatt fokus i forskning, har temaet tilsynelatende vært betraktet som lite sentralt i profesjonsutdanninger, som eksempelvis lærerutdanningen. Artikkelen beskriver mulige begrep og perspektiv på hvordan emosjoner kan forstås og diskuterer ulike sider ved emosjonalitet og emosjonsarbeid. Videre beskrives hvordan bevissthet rundt emosjoners rolle kan være en mulig vei til å videreutvikle ansvarlig og profesjonell atferd.
Beskrivelse
Dette er siste tekst-versjon av artikkelen, den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon.