...ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen
Original version
Hoel, Linda, Selboe, Torgeir & Lindseth, Anders (2009). ...ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen. Uniped. 32(2), 5-15Abstract
Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt
profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling
Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen
gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både
planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående
av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene.
Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes
egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en
tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å
tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap,
og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til
studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og
praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større
grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet.
Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for
slik å knytte teori og praksis tettere sammen.