dc.contributor.author | Hoel, Linda Antoniett | |
dc.contributor.author | Selboe, Torgeir | |
dc.contributor.author | Lindseth, Anders | |
dc.date.accessioned | 2011-01-11T12:32:11Z | |
dc.date.available | 2011-01-11T12:32:11Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Hoel, Linda, Selboe, Torgeir & Lindseth, Anders (2009). ...ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen. Uniped. 32(2), 5-15 | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/174602 | |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer pilotprosjektet «Anvendt
profesjonskunnskap» ved Bachelorutdanningen, Politihøgskolen, avdeling
Bodø. Pilotprosjektets hensikt var å knytte teori og praksis tettere sammen
gjennom læringsaktiviteter som case, basisgrupper og veiledning. Både
planlegging, gjennomføring og vurdering ble gjort i lærerteam bestående
av faglærere med ulik fagbakgrunn. Artikkelen presenterer de tre hovedfunnene.
Praksiscasene var ikke praksisnære nok, og dette fortrengte studentenes
egne erfaringer. En akilleshæl i pilotprosjektet var at casen krevde en
tverrfaglig tilnærming, men veiledningen formidlet en flerfaglig måte å
tenke på. Slik bidro fagene til å stenge ute studentenes erfaringskunnskap,
og teorien landet i erfaringstomt rom. Det tredje funnet knyttes til
studentenes store frustrasjon med undervisningsformen. Tverrfaglig og
praksisnær undervisning fordret samarbeid blant lærerne i langt større
grad enn tidligere. I artikkelen drøftes utfordringene ved dette samarbeidet.
Vi vil også vise hvordan man kan forske på praksis gjennom erfaring for
slik å knytte teori og praksis tettere sammen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitets- og høgskolerådet | en_US |
dc.subject | politi | en_US |
dc.subject | politiutdanning | en_US |
dc.subject | politistudenter | en_US |
dc.subject | Politihøgskolen | en_US |
dc.subject | tverrfaglig | en_US |
dc.subject | praksis | en_US |
dc.subject | læringsaktiviteter | en_US |
dc.subject | undervisningsmetoder | en_US |
dc.subject | tverrfaglig samarbeid | en_US |
dc.subject | teori | en_US |
dc.title | ...ting må henge sammen : om å arbeide tverrfaglig og praksisnært i politiutdanningen | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-15 | en_US |