• Fra armesterke bondesønner til akademikerbarn : om rekrutteringen til politiyrket 

      Larsson, Paul (Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Artikkelen omhandler endringer i rekrutteringen til politiyrket de siste 40 år. Det hevdes ofte å ha skjedd en ”akademisering” av norsk politi. En bevegelse fra ”armesterke bondesønner” på slutten av 60-tallet til i dag ...
    • «Medaljens bakside»: Omkostninger av etnisk kapital for utdanning 

      Leirvik, Mariann Stærkebye (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Omkostningene av etnisk kapital har vært underkommunisert i tidligere forskning. Det har ført til en idyllisering av det såkalte «innvandrerdrivet». Tidligere forskning presenterer i all hovedsak innvandrerforeldres makt, ...
    • Perceived adequate education in ethics: A way to tap into ethical SNS dilemma awareness? 

      Bjørkelo, Brita; Almås, Aslaug Grov; Helleve, Ingrid (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Teachers are role models when it comes to ethics both on- and offline. Teacher education aims to prepare preservice teachers for future on- and offline situations and issues that may be of ethical concern. Education in ...
    • Silent gratitude : education among second-generation vietnamese in Norway 

      Fekjær, Silje Bringsrud; Leirvik, Mariann (Peer reviewed; Journal article, 2011)
      Some minority groups manage well in the Western education system; others do not. In this paper we investigate the role of parental education and family relations in explaining the relatively-high school performance among ...
    • Theory or practice? : Perspectives on police education and police work 

      Aas, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      This article explores interview data taken from a study of Norwegian police training, and discusses whether police education is perceived as providing a relevant and sufficient platform for performing police work. Since ...
    • Utdanning : et rasjonelt valg? 

      Fekjær, Silje Bringsrud (Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Rasjonell aktør-teori fremstår i dag som den dominerende teorien for å forklare sosial ulikhet i utdanningsvalg. Men har vi egentlig tilstrekkelig empirisk grunnlag for denne teorien? Denne artikkelen gir en oversikt over ...