Rapport fra utviklingsprosjektet “Tilbakemeldingskultur/-kompetanse i politiet og politiutdanningen”
Andersen, David; Handegård, Tina Luther; Hunstad-Ulriksen, Cathrine; Kviseth, Turid-Eline Nordal; Magnussen, Tone; Rønning, Hild; Solhaug, Håvard
Report
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Rapporter - Øvrige [57]
Abstract
Å kunne gi og ta imot tilbakemeldinger er av sentral betydning for god læring i politiutdanningen, og videre for en profesjonell tjenesteutøvelse i politietaten. Som del av utviklingsprosjektet “Tilbakemeldingskompetanse/ -kultur”, har vi utviklet en modell som omhandler undervisning om tilbakemeldinger og praktisering av studentstyrte tilbakemeldinger. Formålet med modellen er å gi studentene et grunnlag for å bli god på å gi og ta imot tilbakemeldinger. Prosjektet er rettet mot operative emner. Modellen er utviklet på grunnlag av flere andre modeller som omhandler tilbakemeldinger (blant annet den såkalte BIG5-modellen), et empirisk materiale som er innhentet i forbindelse med prosjektet og erfaringer vi har gjort oss ved utprøving av studentstyrt tilbakemelding.
I det empiriske materialet inngår intervju med tredjeklassestudenter ved Politihøgskolen avdeling Bodø, et utvalg aktører i politiutdanningen, tillitsvalgte, et team ved politiets nasjonale beredskapssenter og en representant fra Redningshelikoptertjenesten. Modellen vår er tilpasset grunnutdanningen og avviker derfor noe fra BIG5-modellen som innsatspersonell kategori 3 (IP3) er opplært i på Politiets nasjonale beredskapssenter, og som er i ferd med å bli etablert i politiet. Formålet med denne rapporten er å beskrive utviklingsprosjektets fremdrift, samt hvordan studentstyrt tilbakemelding er implementert i politiutdanningen i Bodø.