Pedagogisk merittering ved PHS og KRUS: Evaluering pilot 2020-2022: Anbefalinger for videre organisering
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3037354Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter - Øvrige [57]
Sammendrag
Spørsmål knyttet til undervisningskvalitet i høyere utdanning har fått stor oppmerksomhet de siste årene, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Ett av tiltakene for å styrke undervisningskvalitet er å sidestille pedagogisk kompetanse med forskningskompetanse. God undervisning og pedagogisk kompetanse skal dokumenteres og gi status. Som en følge av dette ble det i Stortingsmelding Kultur for kvalitet (Meld St. 16 (2016-2017) fremsatt følgende krav til sektoren: "Regjeringen krever at universitetene og høyskolene utvikler pedagogiske meritteringssystemer for å stimulere til økt undervisningsinnsats og for å belønne viktig utviklingsarbeid. Meritteringssystemene skal fremme utdanningskvalitet gjennom å gi de faglig ansatte uttelling for dokumenterte resultater» (kap.1.5 s.22).
På bakgrunn av disse sentrale føringene har Politihøgskolen (PHS) og Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) sammen utviklet system for merittering av fremragende undervisere.
Beskrivelse
Rapporten er utgitt av PHS og KRUS, men bare en utgiver kan registreres som utgiver.