I hvilken grad eksponering av informasjon i forkant av en øvelse påvirket studentenes maktbruk i øvelsesgjennomføringen
Abstract
I denne studien har vi undersøkt om eksponering av bestemt type informasjon kan påvirke hvordan politistudenter handler i en treningssituasjon. Førsteårsstudenter fra 2014, 2015 og 2016 fra Politihøgskolen (PHS) deltok i en høykonfliktsimuleringstrening der de erfarte stress. I forkant av studien ble studentene fordelt i makkerpar og bedt om å lese én av tre tekster som beskrev metoder for hvordan man kan håndtere en aggressiv person. Studentene ble også eksponert for ulike grader av stress ved at deltakerne enten møtte en aktiv eller en passiv instruktør. Hovedinteressen i studien var å finne om studentene brukte eller ikke brukte nedleggelse som prosedyre for å håndtere en mentalt syk (psykotisk) person (markør). Funnene indikerte signifikante forskjeller mellom tekstgruppene i antall nedleggelser blant 2014deltakerne (hvor kun to tekster ble benyttet), men ingen signifikante forskjeller blant 2015- og 2016-kullene (hvor alle tre tekstene var inkludert i designet).