Egnet som politi?: Seleksjonsmetodenes prediktive validitet ved PHS sin egnethetsvurdering
Abstract
Politiutdanningen har i mange tiår hatt et mer omfattende opptakssystem enn det som har vært vanlig ved universitets- og høgskoleutdanninger i Norge, hvor søkerne blant annet skal vurderes for personlig egnethet. I 2012 ble det innført en mer fundert, strukturert og forskningsforankret egnethetsvurdering enn den som gjaldt tidligere. Vurderingen skal nå ta stilling til nivået på kompetansene åpenhet og inkludering, modenhet, handlekraft, samhandling, analytisk evne og integritet. Disse seks kompetansene definerer innholdet i hva personlig egnethet er. Tre seleksjonsmetoder brukes til dette formålet: psykologiske tester, intervju og gruppeøvelse. I tillegg kommer informasjon fra skikkethetsvurderingen. Denne undersøkelsen tar sikte på å kartlegge den prediktive validiteten til de nye seleksjonsmetodene (Se fullstendig sammendrag i rapporten).