dc.contributor.author | Fekjær, Silje Bringsrud | |
dc.date.accessioned | 2010-01-05T10:16:26Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.citation | Fekjær, Silje Bringsrud (2009). Utdanning : et rasjonelt valg? Sosiologisk tidsskrift. 17(4), 291-309 | en |
dc.identifier.issn | 0804-0486 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/174610 | |
dc.description | Dette er siste tekst-versjon av artikkelen, den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjon | en |
dc.description.abstract | Rasjonell aktør-teori fremstår i dag som den dominerende teorien for å forklare sosial ulikhet i utdanningsvalg. Men har vi egentlig tilstrekkelig empirisk grunnlag for denne teorien? Denne artikkelen gir en oversikt over tilgjengelige studier fra de ti siste årene som søker å teste rasjonell aktør-teori anvendt på sosiale forskjeller i utdanningsvalg. Oversikten viser at vi finner et betydelig antall slike studier internasjonalt, samt enkelte norske studier. Konklusjonen er at de foreliggende studiene gir empirisk grunnlag å hevde at kostnader, belønninger og sjanse for å lykkes er viktige for aktørenes utdanningsvalg, og at ønske om å unngå sosial degradering kan være en motivasjon for utdanningsvalg (relativ risikoaversjon). Dette er i samsvar med rasjonell aktør-teori. Det er imidlertid lite dekning for å utelukke at andre teorier, som kulturteori, også kan bidra til å skape sosiale utdanningsforskjeller. | en |
dc.format.extent | 92678 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en |
dc.subject | utdanning | en |
dc.subject | utdanningsvalg | en |
dc.subject | sosiologi | en |
dc.subject | sosial ulikhet | en |
dc.subject | rasjonelle valg | en |
dc.title | Utdanning : et rasjonelt valg? | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Sociology: 220 | en |
dc.source.pagenumber | 291-309 | en |
dc.source.volume | 17 | en |
dc.source.journal | Sosiologisk tidsskrift | en |
dc.source.issue | 4 | en |