Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFekjær, Silje Bringsrud
dc.date.accessioned2010-01-05T10:16:26Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationFekjær, Silje Bringsrud (2009). Utdanning : et rasjonelt valg? Sosiologisk tidsskrift. 17(4), 291-309en
dc.identifier.issn0804-0486
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/174610
dc.descriptionDette er siste tekst-versjon av artikkelen, den kan inneholde ubetydelige forskjeller fra forlagets pdf-versjonen
dc.description.abstractRasjonell aktør-teori fremstår i dag som den dominerende teorien for å forklare sosial ulikhet i utdanningsvalg. Men har vi egentlig tilstrekkelig empirisk grunnlag for denne teorien? Denne artikkelen gir en oversikt over tilgjengelige studier fra de ti siste årene som søker å teste rasjonell aktør-teori anvendt på sosiale forskjeller i utdanningsvalg. Oversikten viser at vi finner et betydelig antall slike studier internasjonalt, samt enkelte norske studier. Konklusjonen er at de foreliggende studiene gir empirisk grunnlag å hevde at kostnader, belønninger og sjanse for å lykkes er viktige for aktørenes utdanningsvalg, og at ønske om å unngå sosial degradering kan være en motivasjon for utdanningsvalg (relativ risikoaversjon). Dette er i samsvar med rasjonell aktør-teori. Det er imidlertid lite dekning for å utelukke at andre teorier, som kulturteori, også kan bidra til å skape sosiale utdanningsforskjeller.en
dc.format.extent92678 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.subjectutdanningen
dc.subjectutdanningsvalgen
dc.subjectsosiologien
dc.subjectsosial ulikheten
dc.subjectrasjonelle valgen
dc.titleUtdanning : et rasjonelt valg?en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Sociology: 220en
dc.source.pagenumber291-309en
dc.source.volume17en
dc.source.journalSosiologisk tidsskriften
dc.source.issue4en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel