• Å forbedre en etat: Om læring gjennom eksisterende systemer i politiorganisasjonen 

      Bjørkelo, Brita; Gundhus, Helene O.I. (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Reformer i offentlig forvaltning tar ofte utgangspunkt i å endre atferd via formelle strukturer og formaliserte prosedyrer og rutiner (Røvik, 2007). Likevel viser forskning at formell struktur og faktisk atferd i organisasjonen ...
    • Becoming a professional digital competent teacher 

      Helleve, Ingrid; Almås, Aslaug Grov; Bjørkelo, Brita (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      The aim of this Norwegian study is to focus on challenges and possibilities concerning professional digital competence (PDC) for teacher education encountering students in transition between the position as private and ...
    • Bygge kompetanse for å beholde kompetanse: «Fix the system and achieve unique institutional goals» 

      Bjørkelo, Brita; Finstad, Liv (PHS Forskning;2018: 6, Research report, 2018)
      Since 2015, the Norwegian Police University College (NPUC) has received funding from the Research Council of Norway and the Balance programme (Work Programme 2013-2017, RCN, 2013) to work on gender balance in research ...
    • Emosjonenes rolle i profesjonelt lærerarbeid: En av veiene til bevisstgjøring i lærerutdanningen 

      Bjørkelo, Brita; Sunde, Eva; Fjeld, Guro; Lønningen, Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I alle yrker som har med mennesker å gjøre spiller emosjoner en viktig rolle. Til tross for at den emosjonelle siden av ulike yrker kan ha hatt fokus i forskning, har temaet tilsynelatende vært betraktet som lite sentralt ...
    • Forbedring av lederutdanningene og lederutvikling ved Politihøgskolen: Rapport med innspill til strategi for lederutdanningene 2016-2020 

      Lindholt, Jorunn; Holm, Tor Tanke; Thokle, Siw; Rosø, Eirik; Vanebo, Jan Ole; Bjørkelo, Brita (Others, 2016)
      Formålet med dette prosjektarbeidet var en gjennomgang av Politihøgskolens lederutdanninger i forhold til behovet for å endre utdanningene så de bedre kan bidra til å styrke ledelsen av og i politiet. Videre ønsket man å ...
    • Førstegangsledelse og politiet 

      Bjørkelo, Brita; Glomseth, Rune; Aaserud, Terje; Holm, Ragnhild (Journal article, 2012)
      Politihøgskolen utdanner stadig nye lederkandidater der målsettingen er «å gi potensielle søkere til framtidige lederstillinger i politi- og lensmannsetaten en grunnleggende innføring i ledelsesfaget og bidra til bedre ...
    • Innenfor eller utenfor?: En studie av varslingens ettervirkninger blant personer med varslererfaring i og utenfor arbeidslivet 

      Bjørkelo, Brita; Matthiesen, Stig Berge; Nielsen, Morten Birkeland (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Varsling er når en ansatt sier ifra om kritikkverdige handlinger på arbeidsplassen til noen som er i stand til å gjøre noe med det. Studier gjennomført i rene varslerutvalg finner at andelen av ansatte som opplever negative ...
    • «Kan det være godt politiarbeid?»: En undersøkelse av erfaringslæring av gråsonesaker 

      Hoel, Linda; Bjørkelo, Brita (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This in-depth study investigates and discusses how police leaders lead and handle learning from experience. This is done by going into actual cases where police employees are suspected of committing criminal offences on ...
    • Ledelse av mangfold i politiet 

      Bjørkelo, Brita; Bye, Hege Høivik (Journal article, 2013)
      Siden mangfoldsåret 2008 har politiet arbeidet med «Plan for mangfoldsarbeidet i politi- og lensmannsetaten» (Politidirektoratet, 2008). Som den første sentrale strategiske plan i politiet som dekker hele mangfoldsbegrepet ...
    • Om ordbruk om og i offentlig ledelse i møte med digital læring 

      Bjørkelo, Brita; Dahl, Olav (Journal article, 2016)
    • On the appropriateness of research design: Intended and actual whistleblowing 

      Bjørkelo, Brita; Bye, Hege Høivik (Chapter; Peer reviewed, 2014)
      The act of trying to stop wrongdoing goes way back in time (cf. Park et al. 2005; Vinten 1994). However, whistleblowing research is commonly depicted as related to civil and worker initiatives in the United States in the ...
    • Opplevd lederstøtte for kvinner i lederutdanning i politiet 

      Holm, Ragnhild; Bjørkelo, Brita (Journal article, 2013)
      I perioden 2004 til 2010 deltok 152 kvinner fordelt på elleve kull på studiet «Ledelse- og organisasjonsutvikling 1 (LOU 1)» ved Politihøgskolen. I denne artikkelen benyttes en modell for læringseffekt som bakgrunn for ...
    • Police leadership development: Intentions and critical success-factors 

      Vanebo, Jan Ole; Bjørkelo, Brita; Aaserud, Terje (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      The Norwegian Police Service (NPS) have been heavily criticized after the 22 July 2011 terror attacks at Utøya and in Oslo. One of the evaluation reports stated three shortcomings in the NPS: culture, attitudes ...
    • Preventing and dealing with retaliation against whistleblowers 

      Bjørkelo, Brita; Matthiesen, Stig Berge (Chapter; Peer reviewed, 2011)
      In this chapter we shown how whistleblowing has the potential to alert and stop detrimental activities that often harm a third party. We first outlined the background for our research before we explained the term retaliation ...
    • Ruled by numbers : om politiets handlingsrom 

      Bjørkelo, Brita; Hansen, Morten Løw (Journal article, 2013)
      Å være styrt av statistikk kan både påvirke måten man utfører sitt arbeide og hvordan man kommuniserer med publikum på. Hvordan er det med målstyring og statistikk i norsk politi og andre nasjoner vi kan sammenligne oss med?
    • Sosiale medier og politiet 

      Bjørkelo, Brita; Sunde, Inger Marie (Chronicle, 2012)
      I artikkelen diskuteres hvilket ansvar Politihøgskolen kan ha i forhold til bruk av sosiale medier, og man spør om skolen som "politiutdannere" bør sørge for at studentene utvikler et etisk refleksjonsnivå. I artikkelen ...
    • Sosiale medium og Facebook: Eit etisk dilemma for læraren 

      Bjørkelo, Brita; Almås, Aslaug Grov; Helleve, Ingrid (Journal article, 2012)
      Bruk av sosiale medium i skulen er hyppig diskutert i media. Nokon lærarar har kasta seg utpå Facebook-bølgja og integrert mediet i undervisninga med ynskje om å møte elevane på deira arena. Eit viktig spørsmål er om det ...
    • The stigma of reporting wrongdoing at work : when doing right is perceived as wrong 

      Bjørkelo, Brita; Macko, Maciej (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      The act of reporting unethical, illegal and illegitimate practices at work, whistleblowing, can be associated with a stigma for the individual in question (Banja, 1985). This article presents the stigmatizing position of ...
    • Varsling : utfordring i skjæringspunktet mellom juss og psykologi 

      Taraldset, Birthe; Bjørkelo, Brita (Chapter, 2011)
      De årene som har gått siden arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling trådte i kraft, har etter vår mening synliggjort særlig tre overordnede utfordringer som det må tas hensyn til ved vurderingen av hvorvidt gjeldende ...
    • Whistleblowing and neoliberalism: Political resistance in late capitalist economy 

      Bjørkelo, Brita; Madsen, Ole Jacob (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      The reigning global market ideology, frequently referred to as neoliberalism, inherently strives for fewer economic regulations in order to create greater wealth for humanity. Whistleblowing, on ...