Fra ferdighet til kompetanse: En studie av operative tjenestepersoners opplevelse av egen kompetanse til å håndtere PLIVO hendelser.
Abstract
Etter 22. juli ble den nasjonale prosedyren for nødetatenes samvirke ved pågående livstruende vold- PLIVO prosedyren utviklet. Prosedyren skal sikre en hurtigere og styrket handlekraft ved hendelser hvor noen aktivt ønsker å utøve livstruende vold mot en eller flere uskyldige personer. PLIVO endelser er noe av det vanskeligste tjenestepersoner kan møte og krever ikke bare hurtig omstilling og rask respons, men også en kompetanse på hvordan man best mulig håndterer oppdraget. Denne studien søker kunnskap om hva som er viktig for tjenestepersoner for å kunne håndtere PLIVO hendelser.
Studien har sett på tidligere forskning, relevant litteratur og teorier opp imot temaet. Datagrunnlaget er hentet fra sju kvalitative dybdeintervjuer av IP4 tjenestepersoner som arbeider ved patruljeseksjoner i Øst-Politidistrikt. Datagrunnlaget ble bearbeidet gjennom tematisk analyse hvor materialet ble kodet, kategorisert og rapportert/analysert. Gjennom dette var ønsket å finne sammenhenger og motsetninger i informantenes opplevelser, meninger, tolkninger og erfaringer som kunne bidra til besvarelse av studiens overordnede problemstilling.
Studiens problemstilling: «hva opplever tjenestepersoner er viktig for sin egen kompetanse til å håndtere en PLIVO hendelse?», har blitt besvart gjennom tre forskningsspørsmål. Det første forskningsspørsmålet søker å undersøke hvordan informantene opplever at de tilegner seg kompetanse. Funnene i analysen tyder på at øvelsesbasert og mental trening er viktig for egen opplevelse av kompetanse og at erfaring og bemanning også påvirker informantenes egen kompetanse. Det andre forskningsspørsmålet ser på hvilken betydning øvelsesbasert, og mental trening har for informantenes opplevelse av egen kompetanse. Gjennom analysen tyder det på at informantene opplever både øvelsesbasert og mental trening som viktig for egen opplevelse av kompetanse, men at informantene mener at treningen gjennomføres i for liten grad. Det siste forskningsspørsmålet tar for seg hva informantene mener vil kunne bidra til en økning av egen kompetanse. Her viser funn at informantene mener hyppig repetitiv øvelsesbasert og mental trening vil bidra positivt til å øke deres opplevelse av egen kompetanse.
Description
Master i politivitenskap