Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordsletten, Christine Sætre
dc.date.accessioned2018-06-19T06:30:44Z
dc.date.available2018-06-19T06:30:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2501940
dc.description.abstractNordsletten er interessert i teknologistøttet læring, og ønsket å få dypere innsikt i hvilke faktorer som kan ha betydning for læringsprosessene og måten studentene går frem på i sitt studiearbeid. Seks studenter er intervjuet etter å ha deltatt i et konkret undervisningsopplegg hvor teknologi er anvendt. Funn viser at teknologien kan støtte studentene i læringsprosessene dersom den bidrar til læringsaktiviteter som aktiviserer, engasjerer, motiverer og oppfattes som relevant for eksamen. Aktivitetene bør verken være for lette eller for vanskelige og kan med fordel knyttes til studentenes egne erfaringer. Teknologien i seg selv synes å være underordnet. Det er de læringsaktiviteter den bidrar til og hvordan disse oppfattes, som er av betydning. Funn viser videre at informantene har svært ulike oppfatninger om teknologiens betydning for læringsprosessene. De gjør vidt forskjellige vurderinger av læringsaktivitetenes (eksamens)relevans og nivå. Den enkeltes subjektive oppfatning har stor betydning for motivasjon og grad av mental energi og tidsbruk, og det er tydelig sammenheng mellom egeninnsats og læringsresultat. De som jobbet aktivt opplevde økende (helhets)forståelse og mestring, og ble motivert til videre innsats. De som ikke la ned slik innsats uttrykte frustrasjon, og valgte i større grad bort læringsaktivitetene fordi de ikke vurdert dem som hensiktsmessige. Informantenes prioriteringer og valg ble primært begrunnet ut fra forhold ved den pedagogiske tilretteleggingen, og ikke forhold hos dem selv. Imidlertid viser funnene at det nettopp er forhold hos den enkelte, i form av innsats og mobilisering av mental energi, som synes å ha størst betydning for utvikling av forståelse og mestring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetetnb_NO
dc.subjectpolitiutdanningnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectlæringsprosessernb_NO
dc.subjectpolitistudenternb_NO
dc.subjectdigitaliseringnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectintervjunb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.titleHvordan kan bruk av teknologi i undervisningen ha betydning for politistudenters læringsprossesser?nb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.source.pagenumber46nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel