Ekstremisters bruk av audiovisuelle filmelementer for å underbygge sitt fiendebilde på sosiale medier
Abstract
I studien ble det benyttet en kvalitativ innholdsanalyse for å forsøke å finne svar på følgende problemstilling: «Hvordan bruker ekstremister audiovisuelle filmelementer for å underbygge sitt fiendebilde på sosiale medier?». Analyseobjektene er Facebook-gruppen til henholdsvis Profetens Ummah og SIAN. Analyseenhetene er filmene som deles i disse to gruppene. Det ble utarbeidet 3 delspørsmål for å svare på problemstillingen: (1)Hvilke filmelementer brukes for å identifisere fienden i de filmene analyseobjektene deler? (2)Hvilke egenskaper har inne-gruppen i de filmene analyseobjektene deler? (3)Hvilke egenskaper har ute-gruppen i de filmene analyseobjektene deler?
Gjennom analysen fant forfatteren at ekstremistene bruker audiovisuelle filmelementer til å identifisere og umenneskeliggjøre fiendene sine. For å få til dette bruker de filmelementer som settes sammen til en film. Til tider repeteres samme klipp flere ganger for å understreke budskapet. Hensikten er at seeren skal få bekreftet det narrativet som ekstremistene forfekter. Filmelementene hentes fra forskjellige kilder, alt fra profesjonelle nyhetskanaler til ute-gruppens propagandafilmer. Det er også noe gjenbruk av elementer fra tidligere filmproduksjoner.
Description
Masteroppgave i politivitenskap