Videoopptak: Et pedagogisk verktøy i undervisningssammenheng
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2492749Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter - Øvrige [59]
Sammendrag
I denne rapporten har vi beskrevet et pedagogisk undervisningsopplegg der vi har benyttet videoopptak av studentenes øvelsesgjennomføring som en del av undervisningen. Øvelsen, der studentene skal håndtere en psykotisk person (markør), har blitt benyttet i flere år i emnet kommunikasjon og konflikthåndtering på B1. I forkant av øvelsen blir studentene fordelt i makkerpar. Dernest skal de løse et oppdrag basert på en melding de får fra «operasjonssentralen». Det forventes at flere studenter vil oppleve høy stressaktivering under øvelsen. De to siste årene har vi valgt å filme studentene ved hjelp av et videokamera under «oppdragsutførelsen». I etterkant av gjennomføringen har hvert makkerpar fått utdelt en minnepinne som videoopptaket er overført på, slik at studentene kan se seg selv (på PC/Mac). Målet har vært å få studentene til å reflektere over egen gjennomføring, diskutere hvordan kommunikasjonen fungerte, og hvilke konflikthåndteringsstrategier de benyttet for å løse «oppdraget». Basert på en spørreundersøkelse studentene besvarte i etterkant av videogjennomgangen, kom det frem at flertallet blant studentene opplevede et godt utbytte av refleksjonstimen og videogjennomgangen. Hovedfokuset i denne rapporten er å beskrive et undervisningsopplegg. Det gis dermed ingen opplysninger om innholdet i opptakene av studentene.