Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVatnedal, Stian
dc.date.accessioned2015-11-27T08:04:35Z
dc.date.available2015-11-27T08:04:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2365915
dc.descriptionMasteroppgave i politivitenskapnb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøker forfatteren i hvilken grad det er slik at myten om henholdsvis politi- og barnevernspedagoger kan sies å ha forankring i virkeligheten. Barnevernspedagogen assosieres ofte med den myke, familieorienterte profesjonsutøveren mens politiet assosieres som en slags motpol til dette. Det er flere undersøkelser som har forsøkt å forklare hva som motiverer for å begynne på henholdsvis politi- og barnevernspedagogutdanningen. Flere av undersøkelsene har benyttet samme datamateriale som er benyttet i denne oppgaven. Allikevel har ingen tidligere undersøkelser sammenlignet politi- og barnevernspedagogstudenter, og ingen har undersøkt familie- og statusorientering. For å finne ut om myten har forankring i virkeligheten har forfatteren målt studentgruppene på det han har kalt familie- og statusorienterte motiver, og undersøkt om det er slik at barnevernspedagogstudentene skårer høyere på familieorienterte motiver, og om politistudentene skårer høyere på statusorienterte motiver. Oppgavens teoretiske perspektiv er teorier om utdanningsvalg og hva som kan forklare studievalg. Det er naturligvis flere faktorer som påvirker utdanningsvalg, men noen faktorer er viktigere enn andre. Sosial tilhørighet og foreldres yrkesvalg har særlig stor påvirkningskraft, men faktorer som oppleves som gunstige for individet har også betydelig verdi. Oppgavens datamateriale er hentet fra studentundersøkelsene StudData og Recpol. 216 barnevernspedagoger og 584 politistudenter besvarte spørreundersøkelsen. Studentene er relativt forskjellige med hensyn til oppvekststed, tidligere arbeids- og yrkeserfaring, familiesituasjon og foreldrenes utdanningsnivå. Selv om det er stor intern variasjon i begge studentgruppene, er det allikevel forskjeller mellom gruppen. I oppgaven vises det at det er en svak tendens til at myten om de to gruppene har forankring i virkeligheten; barnevernspedagoger var litt mer familieorienterte enn politistudentene, mens politistudentene var litt mer statusorienterte enn barnevernspedagogstudentene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherPolitihøgskolennb_NO
dc.subjectbarnevernspedagogernb_NO
dc.subjectpolitietnb_NO
dc.subjectpolitirollennb_NO
dc.subjectyrkesrollernb_NO
dc.subjectutdanningsvalgnb_NO
dc.subjectStuddatanb_NO
dc.subjectRecpolnb_NO
dc.subjectspørreskjemaundersøkelsernb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectpolitivitenskapnb_NO
dc.titleUniform og marsjstøvler eller lilla skjerf og fotformsko?: Familie- og statusorienterte motivers betydning for politi- og barnevernspedagogstudenters utdanningsvalgnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel