Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerge, Sissel
dc.date.accessioned2015-10-29T06:34:01Z
dc.date.available2015-10-29T06:34:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2358418
dc.descriptionMasteroppgave i politivitenskapnb_NO
dc.description.abstractI denne studien ser forfatteren nærmere på publikums tillit til politiet - fra politiets perspektiv. Forfatteren undersøker om polititjenestemenn og kvinner opplever publikums tillit som viktig, og hvilke faktorer de i så fall vektlegger i sitt tillitsskapende arbeid. Problemstillingen undersøkes gjennom 11 intervjuer med et strategisk utvalg polititjenestemenn og kvinner som alle arbeider i nær kontakt med publikum ved ordens- og forebyggendeavdelinger. Undersøkelsen er utført ved to mellomstore politistasjoner i to forskjellige politidistrikt. Intervjuene viser at polititjenestemenn og kvinner er opptatt av publikums tillit og mener den er viktig for deres arbeid, men at dette ikke er et tema som diskuteres ved politistasjonene. Ansatte i politiet fremhever betydningen av god kvalitet i publikumsmøtene, og vektlegger dialogkompetanse som avgjørende for at publikum skal være fornøyd med deres arbeid. Det viser seg at politiets fokus på kvalitet i publikumsmøtene er svært avgjørende i tillitsskapende arbeid. Dette arbeidet kan imidlertid møte motstand i en politirolle hvor det «harde» politiarbeidet har forrang foran det «myke». I et mer operativt fokus fremmes synlighet og effektivitet som viktige mål for at politiet skal ha tillit hos publikum, men det viser seg at det er innholdet i synligheten og effektiviteten - samt rettferdighet og likebehandling - som har betydning for publikums tillit til politiet. Et fravær av ledelse og målstyring i politiets tillitsskapende arbeidet virker å stå i sterkt kontrast til den betydningen tillit har for politiet selv i deres arbeid. Politiets oppgaveløsning i det tillitsskapende arbeid virker i dag å være tilfeldig og personavhengig. At politiet i Norge har svært høy tillit hos publikum, er ikke noe de bør ta lett på. Det er viktig at tilliten opprettholdes for at politiet skal ha mulighet til å utføre sitt arbeid på en god måte. Studien viser at det kan være behov for mer inngående kunnskap om hvilke faktorer som har betydning for publikums tillit. Studien viser også at politiet i sitt arbeid i stor grad har fokus på og prioriterer faktorer som ikke har betydning i tillitsskapende arbeid. Selv om politiets oppgaveløsning ikke ensidig kan ta hensyn til å opprettholde høy tillit hos publikum, kan slik kunnskap gi en mer helhetlig forståelse av politiets publikumsrettede arbeid. Mye tyder på at politiets ledere bør ha mer fokus på hvordan deres ansatte møter publikum og utøver sin autoritet, og mindre på antall arrestasjoner (se fullstendig sammendrag i oppgaven).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherPolitihøgskolennb_NO
dc.subjectpolitinb_NO
dc.subjectpublikumnb_NO
dc.subjecttillitnb_NO
dc.subjectpolitirollennb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectforebyggingnb_NO
dc.subjectarbeidsmetodenb_NO
dc.subjectpolitiarbeidnb_NO
dc.subjectpolitikulturnb_NO
dc.subjectnærpolitinb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectpolitivitenskapnb_NO
dc.subjectmasteroppgavernb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.titleEt politiblikk på tillit: En studie av politiets publikumsrettede tillitsarbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber92nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel