Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLeirvik, Mariann Stærkebye
dc.date.accessioned2014-04-29T13:46:42Z
dc.date.available2014-04-29T13:46:42Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/194540
dc.descriptionAvhandling innlevert for PhD gradennb_NO
dc.description.abstractTemaet for avhandlingen er utdanningsatferd (skoleprestasjoner og utdanningsvalg) blant etterkommere av innvandrere fra Vietnam, Pakistan og India. Tidligere forskning viser at klassebakgrunn er av mindre betydning for utdanningsatferd blant etterkommere enn hos majoritetsbefolkningen. Det forstås som at klasse ikke fungerer på samme måte blant etterkommere, og at tradisjonelle forklaringsmodeller kommer til kort. På utdanningsfeltet har dette framstått som en sosiologisk gåte, og avhandlingen er et bidrag for å løse denne gåten. Hovedargumentet i avhandlingen er at etnisk kapital og subkulturelle kapitalformer er viktig for å forstå utdanningsatferd blant etterkommere, og at kulturelle praksiser og rasjonelle vurderinger knyttet til disse kapitalformene viser hvorfor tradisjonelle ulikhetsforklaringer ikke strekker til. Avhandlingen består av fire artikler. Den første artikkelen viser ved bruk av registerdata at foreldrenes utdanningsnivå ikke kan forklare det relativt høye prestasjonsnivået blant etterkommere av vietnamesiske innvandrere, og at foreldrenes utdanning betyr mindre enn blant unge med norske foreldre. den andre artikkelen, som tar utgangspunkt i 23 intervjuer med etterkommere av innvandrere fra India eller Pakistan, undersøkes hvorfor det er viktig for de unge å innfri foreldrenes utdanningsønsker. Hensikten med den tredje artikkelen er å vise hvordan ulikhetsdimensjoner i det etniske nettverket kan utgjøre en supplerende forklaring til vektleggingen av klassebakgrunn og sosial kapital i studier av utdanningsatferd blant etterkommere av innvandrere. I den fjerde artikkelen undersøker forfatteren hvilke kostnader etnisk kapital kan ha. Artikkelen baserer seg på dybdeintervjuer med unge voksne etterkommere av innvandrere fra India og Pakistan og minoritetsrådgivere i den videregående skole.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Oslonb_NO
dc.subjectsosiologinb_NO
dc.subjectutdanningnb_NO
dc.subjectutdanningsatferdnb_NO
dc.subjectinnvandrerenb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectklassenb_NO
dc.subjectregisterdatanb_NO
dc.subjectintervjuernb_NO
dc.titleMer enn klasse: betydningen av "etnisk kapital" og "subkulturell kapital" for utdanningsatferd blant etterkommere av innvandrerenb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel