Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjellvoll, Ann-Sofi
dc.date.accessioned2010-08-24T08:41:37Z
dc.date.available2010-08-24T08:41:37Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/174744
dc.descriptionMasteroppgave i voksenpedagogikk, Institutt for pedagogikk og lærerutdanning, Det samfunnsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsøen_US
dc.description.abstractMasterutgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn på Politihøgskolen. Innledningsvis tas det utgangspunkt i en modell som viser vesentlige faktorer og sammenhenger for å forstå den lærendes møte med konteksten – Politihøgskolen. I voksenpedagogisk tenkning framheves livserfaring som en sentral faktor ved voksnes læring. Merriam og Caferalla (1999) viser f.eks til at det i et multikulturelt samfunn er vesentlig å kjenne til deltagernes bakgrunn og erfaring, fordi forhold som rase, kjønn, klasse og kulturelle forskjeller kan virke inn på læringsprosessen. Kan det å ha en annerledes bakgrunn enn majoriteten av studentmassen føre til at noen studenter møter utfordringer i løpet av studietiden? I oppgaven settes det fokus på forhold som synes spesielt sentrale; utfordringer knyttet til sosiale forventninger, usynliggjøring av kulturbakgrunn, læringsmiljø og språk. Disse fire hovedområdene belyses gjennom teori og gjennom empiriske undersøkelser og drøftinger. Intensjonen er å øke kunnskap og bevissthet om studenter med minoritetsbakgrunn, slik at dette kan føre til en bedre sosial og faglig tilrettelegging av studiesituasjonen. Målet er at studenter med minoritetsbakgrunn skal bli uteksaminert som gode polititjenestemenn – og kvinner, og spørsmålet er hvor vidt utdanningen setter studentene i stand til å nå dette målet. Avslutningsvis diskuteres pedagogiske implikasjoner ut fra de funnene som avdekkes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen_US
dc.subjectpolitistudenteren_US
dc.subjectPolitihøgskolenen_US
dc.subjectpolitiutdanningen_US
dc.subjectpolitien_US
dc.subjectutdanningen_US
dc.subjectminoriteteren_US
dc.subjectminoritetsbakgrunnen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectvoksenpedagogikken_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectmasteroppgaveren_US
dc.titleHvilke utfordringer kan studenter med minoritetsbakgrunn møte i løpet av studietiden på Politihøgskolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel