dc.contributor.author | Kristiansen, Terje Garnås | |
dc.date.accessioned | 2008-12-18T12:12:57Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/174736 | |
dc.description | Masteroppgave i Pedagogikk | en |
dc.description.abstract | Et overordnet mål i oppgaven er å belyse studentenes læring i den praktiske delen av Politihøgskolens treårige bachelorutdanning. Oppgaven søker å utrede hvordan vi kan forstå læring som en sosial og ikke utelukkende kognitiv prosess. Det gjennomgående temaet vil være at all læring er integrert inn i en historisk og sosial kontekst som gir struktur og mening for våre handlinger. Læring knyttes til det å "handle" i forhold til en sosial praksis. Oppgaven utfordrer det tradisjonelle, skolastiske paradigmet og søker etter en farbar vei til læring ved å bruke og tolke et utvidet kunnskapsbegrep. Teoriene som brukes i oppgaven er bl.a. hentet ut fra en situert tilnærming til læring: Det er et pedagogisk landskap som viser at læring er et komplekst begrep og at læring krever deltakelse i aktiviteter som forankres i sosial praksis. Gjennom refleksjon og å forhandle om mening oppstår læring. Interaksjon med andre bygger på gjensidighetsforhold hvor både mester og novise utvikler noe som har betydning; for produksjonen som sådan, men også for deltakernes egenutvikling. På denne bakgrunn søker også oppgaven å belyse den komplekse sammenhengen mellom læring, mening og identitet. | en |
dc.format.extent | 537541 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | Høgskolen i Lillehammer | en |
dc.subject | pedagogikk | en |
dc.subject | Politihøgskolen | en |
dc.subject | praksis | en |
dc.subject | praksisår | en |
dc.subject | læring | en |
dc.subject | veiledning | en |
dc.subject | mesterlære | en |
dc.subject | studenter | en |
dc.subject | utdanning | en |
dc.subject | masteroppgaver | en |
dc.title | Hvordan oppleves praksisåret som læringsarena : kan man lære av- og i praksis? | en |
dc.type | Master thesis | en |