Faglig frihet for teoretikere og praktikere
Journal article
Accepted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2607515Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler [44]
Originalversjon
10.18261/issn.2387-4546-2019-01-02Sammendrag
Hvorfor har vi faglig frihet ved universiteter og høyskoler? For å sikre høy kvalitet. Da kan det ikke være andre regler for profesjonsutdanninger enn for mer teoretiske fag. I artikkelen drøftes hensynene bak faglig frihet, og om det er grunn til å skille mellom profesjonsutdanninger og mer teoretiske fag. Når det er uenighet mellom forskere, er det en sak for fagfellesskapet, ikke for ledelsen.
Beskrivelse
Artikkelen er publisert under modellen grønn åpen tilgang (green open access). Det betyr at utgiver tillater forfatter å arkivere sin artikkel i åpne institusjonelle arkiv (egenarkivering) eller på eget eller arbeidsgivers nettsted, i den versjon og det format som ble godkjent av tidsskriftets redaksjon (akseptert versjon/tekstversjonen).