Faglig frihet for teoretikere og praktikere
Journal article
Accepted version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler [44]
Original version
10.18261/issn.2387-4546-2019-01-02Abstract
Hvorfor har vi faglig frihet ved universiteter og høyskoler? For å sikre høy kvalitet. Da kan det ikke være andre regler for profesjonsutdanninger enn for mer teoretiske fag. I artikkelen drøftes hensynene bak faglig frihet, og om det er grunn til å skille mellom profesjonsutdanninger og mer teoretiske fag. Når det er uenighet mellom forskere, er det en sak for fagfellesskapet, ikke for ledelsen.
Description
Artikkelen er publisert under modellen grønn åpen tilgang (green open access). Det betyr at utgiver tillater forfatter å arkivere sin artikkel i åpne institusjonelle arkiv (egenarkivering) eller på eget eller arbeidsgivers nettsted, i den versjon og det format som ble godkjent av tidsskriftets redaksjon (akseptert versjon/tekstversjonen).